Gyerekek és Szokások

szokások

A szokásokról általában:

A szokás olyan viselkedésforma, amit elégszer elismételtek ahhoz, hogy automatikussá váljon. A szokásformálódás folyamata kísérletezéssel indul (próbálkozásokkal éshibázásokkal). Amikor új helyzetbe kerülünk az életben az agynak döntést kell hoznia: „Hogyan reagálok én erre?” Ilyenkor az agy szorgalmasan igyekszik kideríteni a leghatékonyabb viselkedés receptjét. Elképzelhetjük, mennyi energiát vesz ez igénybe egy kisgyermeknél, akinek még nincsenek kész megoldásai.

A szokások kialakulásával megtanuljuk a sikerre vivő viselkedést, már nincs szükség a kísérletezésre. Az agy forgatókönyveket hoz létre: erre a helyzetre-ez a megoldás. Megszületnek a rövid utak, és ezek mintájára kezdünk viselkedi.

Alapok:

  1. Miért fontos a szokás és szabályrendszer kialakítása?

A témáról már nagyon sokan, rengeteget beszéltek. Biztos vagyok benne, hogy olvastad már, hogy a szabály nem egy zsarnoki eszköz a szülő kezében, amivel rákényszeríti gyermekére a saját akaratát. A szabályok a gyermek életében olyan biztonságos védőkorlátot jelentenek, amiken belül szabadon és félelem nélkül próbálgathatja készségeit, képességeit, önérvényesítését. Mindemellett azok a szokások, amiket a gyermek életébe bevezetünk még egy fontos dologgall segítik a világgal való ismerkedését: azok a viselkedések, amelyek jól működnek és automatikussá válnak, nem igényelnek külön figyelmet. Így a rájuk fordítandó kognitív kapacitás felszabadul, amit új dolgok megismerésére fordíthat a csemete.

  1. Kik azok a környezetben, akik formálják a rendszert?

Kisgyermekkorban az egyik legdominánsabb tanulási technikája a gyermekeknek az utánzás. És, hogy kit tud utánozni? Természetesen a közvetlen környezetét. Ebbe a körbe bele tartozik :

  • a CSALÁD -igen, jól gondolod: ha szeretnéd, hogy gyermeked egy bizonyos módon viselkedjen, adott helyzetben megfelelő reakciót adjon, ideje példát mutatnod…

  • a gyermek NEVELŐI- Szintén a hierarchiában feljebb elhelyezkedő modellként

  • és a KORTÁRSAK- A társak számos módon serkentik a gyerkőc készségeit.

    A viselkedés egy sorát megerősítik, másokat kioltanak.

    A társak, barátok olyan közeget nyújtanak, ahol EGYENLŐ FELEK alakítják egymást, játékon keresztül, történetekben keresztül, aktív gyakorlással. Közös titkokon vezetik át egymást, cinkosan.

    EZ AZ, AMIT TE, A HIERARCHIÁBAN NAGYOBB MODELL, NEM VAGY KÉPES NYÚJTANI.

  1. Hogyan alakíts ki új szokást?

Mítosz a 21 nap körül:

Maxwell Maltz plasztikai sebész  felnőtt páciensein figyelte meg, hogy egy-egy beavatkozáshoz való hozzászokáshoz, számukra 21 nap volt elegendő. Mindezt tesztelte önmagán is, szokásai kialakításával kapcsolatban, és helyesnek találta a megállapítást. 1960-ban megjelenő könyvében ezt publikálta, majd a nézet elterjedt, mint tény.

Philippa Lally (2010.) tudományos kutatásával cáfolta meg végül a fenti varázsszámot. Azt találták, hogy sajnos mégsem ennyire gyors ez a folyamat: egyéntől függően 2-8 hónapra tehető új szokásaink rögzülése.

Lássuk be, ha nekünk, felnőtteknek is nehezünkre esik szokásokat kialakítani magunk számára, akkor nem várhatunk gyors változást gyermekeinktől sem ( pedig rendelkezünk számos olyan készséggel és képeséggel, amivel gyermekein nem).

A naptár módszer:

Széles körben elterjedt módszert írok most itt le, biztos vagyok benne, hogy már ilyen vagy olyan formájában találkoztál vele, ha olvasol gyermekneveléssel kapcsolatos blogot, könyvet.  A módszer lényege, hogy vezessük és jutalmazzuk nap-nap után, ha gyermekünk a kialakítandó szokás szerint viselkedett. Kisgyermekeknél nagyon fontos, hogy belső motivációjuk, még nem úgy működik, mint a felnőtt embereké. Az esetek jelentős részében szükségük van külső megerősítésre, felnőtt partnerre, egy új szokás kialakítása során. FIGYELEM! Nem érdemes túlzásba esni a külső jutalmazással, mert ez sajnos megakadályozhatja, hogy gyermekünk belsőmotivációja fejlődhessen.

Apró szokások:

Minél nagyobb változást szeretnénk elérni gyermekünk viselkedésében, annál nagyobb motivációra, annál több kitartásra van szükség tőle és mindennél nagyobb szurkolócsapatra van neki szüksége. Beláthatjuk, hogy megkönnyítjük mind gyermekünk, mind saját dolgunkat, ha megcélozzuk a lehető legapróbb változtatást igénylő szokást az életében. Mit nyerünk ezzel:

  • gyermekünk megélheti a sikert, hogy képes teljesíteni az apró céljait

  • így lelkesebb lesz, több lendülettel, energiával folytatja a közelítő utat

  • a ragyogás érzése önbizalommal tölti fel, ami áthatja viselkedését és mindennapjait

  • megtanulja, hogy felnőtt létében is majd „falatokban egye meg az elefántot”

+2 TIPP:

  1. Az új szokást illeszd be úgy a napirendjébe, hogy az a lehető legtermészetesebb legyen

  2. Adjátok meg a módját minden siker megünneplésének!

  3. Használjátok kihívásfüzetünket, melyet letölthettek itt!

Ha úgy éreznéd, jól jönne további útmutatás kérj időpontot!

 

 

Források:

Polgár Lili : Örömterápia (www.oromterapia.hu)

Philippa Lally:Hogyan alakulnak ki a szokások: A szokások kialakulásának modellezése a való világban

Maxwell Maltz:Psycho Cybernetics

J.B. Fogg: A Tiny Habits

James Clear: Atomi szokások