A jutalmazással kapcsolatban nagyon sok információt olvashatunk, illetve gyakran tévhitek is terjednek róla a köztudatban. Most néhány gondolatban, a teljesség igénye nélkül, nézzük meg, hogyan tudunk „jól” jutalmazni, mi számít arányos jutalmazásnak, mitől tud jól működni a jutalmazás, illetve mire kell feltétlenül odafigyelnünk alkalmazása során.
Óvodás, kisiskolás gyermekek esetében nagyon fontos tudnunk, hogy a teljesítmény, szabályok követése hátterében még nem belső motiváció áll, hanem a gyermek folyama
tosan monitorozza környezetét, hogy milyen reakciót vált ki az adott viselkedése. A visszajelzések hosszú távon, a fejlődés során belsővé válnak, és később ezek hozzájárulnak a belső motivációja kialakításához. Ezért óvodás és kisiskolás korban viselkedés-megerősítő és viselkedés-kioltó hatása miatt is alkalmazhatjuk a visszajelzések, jutalmazások technikáját.
Mi számít „jó” jutalmazásnak, visszajelzésnek?
- Egy visszajelzésnél nagyon fontos, hogy az adott cselekedetet, erőfeszítést dicsérjük, nem pedig az eredményt. Ez a gyermekben azt eredményezi, hogy nem azonosítja magát az eredménnyel, így hosszú távon az önértékelése nem az elért teljesítménytől fog függeni.
- a jutalmazás legyen arányos az erőfeszítéssel
- jutalmazásban, ígéretekben legyünk következetesek
- a tárgyi jutalmazás mellett alkalmazzunk verbális megerősítéseket is
Mi az, amit kerüljünk?
- a szeretetmegvonást ne alkalmazzuk büntetésként – a gyermek számára nagyon fontos, hogy stabil biztonságérzete legyen, hogy érezze, feltétel nélküli szülei szeretete
- bántó mondatok – ha olyat tesz gyermekünk, ami nem elfogadható, akkor ugyanúgy, mint a dicséretnél, a visszajelzés a cselekedetre, viselkedésre vonatkozzon, nem pedig magára a gyermekre. A gyerek ugyanis szó szerint értelmezi a bántó mondatokat is magára nézve.
- hasonlítgatás másokhoz – biztos nekünk is vannak olyan emlékeink azokról a bizonyos „bezzeg”-gyerekekről, akiket soha nem lehet felülmúlni. Ahhoz, hogy motiválóan adjunk visszajelzést gyermekünknek, érdemes mások helyett saját korábbi teljesítményéhez hasonlítani a mostani eredményét.
Mit tehetünk, ha egy nemkívánatos viselkedést szeretnénk kioltani?
- figyelemelterelés – legyen egy „jobb” ötletünk!
- nemkívánatos viselkedést ne erősítsük meg, ha visszajelzünk, az a viselkedésre vonatkozzon
- kedvelt tevékenység, játék megvonása
- választási lehetőség felajánlása, amit a viselkedés helyett csinálhat
- a tevékenység funkcióját megkeresve valamilyen másik alternatívát találni helyette, ami elfogadható
Természetesen számos más lehetőség is rendelkezésünkre állhat, amely egy adott viselkedést megerősít, vagy éppen kiolt. Ez nagymértékben függ a szituációtól, helyzettől, hogy éppen mi válik be a legjobban. Ezért nagyon fontos, hogy nincs olyan módszer, amely mindenkinél, mindenhol ugyanúgy működik, nagyon fontos, hogy szülőként, pedagógusként figyeljük meg a gyermeket, és igyekezzünk megtalálni a számára optimálisan működő megoldási lehetőségeket.