A jutalmazással kapcsolatban nagyon sok információt olvashatunk, illetve gyakran tévhitek is terjednek róla a köztudatban. Most néhány gondolatban, a teljesség igénye nélkül, nézzük meg, hogyan tudunk “jól” jutalmazni, mi számít arányos jutalmazásnak, mitől tud jól működni a jutalmazás, illetve mire kell feltétlenül odafigyelnünk alkalmazása során.

Óvodás, kisiskolás gyermekek esetében nagyon fontos tudnunk, hogy a teljesítmény, szabályok követése hátterében még nem belső motiváció áll, hanem a gyermek folyama

tosan monitorozza környezetét, hogy milyen reakciót vált ki az adott viselkedése. A visszajelzések hosszú távon, a fejlődés során belsővé válnak, és később ezek hozzájárulnak a belső motivációja kialakításához. Ezért óvodás és kisiskolás korban viselkedés-megerősítő és viselkedés-kioltó hatása miatt  is alkalmazhatjuk a visszajelzések, jutalmazások technikáját.

Mi számít “jó” jutalmazásnak, visszajelzésnek?

  • Egy visszajelzésnél nagyon fontos, hogy az adott cselekedetet, erőfeszítést dicsérjük, nem pedig az eredményt. Ez a gyermekben azt eredményezi, hogy nem azonosítja magát az eredménnyel, így hosszú távon az önértékelése nem az elért teljesítménytől fog függeni.
  • a jutalmazás legyen arányos az erőfeszítéssel
  • jutalmazásban, ígéretekben legyünk következetesek
  • a tárgyi jutalmazás mellett alkalmazzunk verbális megerősítéseket is

Mi az, amit kerüljünk?

  • a szeretetmegvonást ne alkalmazzuk büntetésként – a gyermek számára nagyon fontos, hogy stabil biztonságérzete legyen, hogy érezze, feltétel nélküli szülei szeretete
  • bántó mondatok – ha olyat tesz gyermekünk, ami nem elfogadható, akkor ugyanúgy, mint a dicséretnél, a visszajelzés a cselekedetre, viselkedésre vonatkozzon, nem pedig magára a gyermekre. A gyerek ugyanis szó szerint értelmezi a bántó mondatokat is magára nézve.
  • hasonlítgatás másokhoz – biztos nekünk is vannak olyan emlékeink azokról a bizonyos “bezzeg”-gyerekekről, akiket soha nem lehet felülmúlni. Ahhoz, hogy motiválóan adjunk visszajelzést gyermekünknek, érdemes mások helyett saját korábbi teljesítményéhez hasonlítani a mostani eredményét.

Mit tehetünk, ha egy nemkívánatos viselkedést szeretnénk kioltani?

  • figyelemelterelés – legyen egy “jobb” ötletünk!
  • nemkívánatos viselkedést ne erősítsük meg, ha visszajelzünk, az a viselkedésre vonatkozzon
  • kedvelt tevékenység, játék megvonása
  • választási lehetőség felajánlása, amit a viselkedés helyett csinálhat
  • a tevékenység funkcióját megkeresve valamilyen másik alternatívát találni helyette, ami elfogadható

Természetesen számos más lehetőség is rendelkezésünkre állhat, amely egy adott viselkedést megerősít, vagy éppen kiolt. Ez nagymértékben függ a szituációtól, helyzettől, hogy éppen mi válik be a legjobban. Ezért nagyon fontos, hogy nincs olyan módszer, amely mindenkinél, mindenhol ugyanúgy működik, nagyon fontos, hogy szülőként, pedagógusként figyeljük meg a gyermeket, és igyekezzünk megtalálni a számára optimálisan működő megoldási lehetőségeket.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás