Milyen stratégiát húz elő a zsebéből a gyereked stresszhelyzetben?

Elképzelted már, hogy milyen lenne a világ az a bizonyos stressz nélkül? A valóságban mégis inkább azzal kell foglalkoznunk, hogy ne harcoljunk a stressz ellen, hanem tanuljuk meg kezelni az életünkben. De mi a helyzet a gyerekekkel? Ők is élnek át stresszt? A válaszom egyértelműen igen. A gyerekek is kerülnek stresszhelyzetbe, őket is érik stresszorok. De a probléma nem is itt kezdődik, mert ezzel mindig is találkozni fognak. Az viszont nem mindegy, hogy milyen megoldási stratégiákat sajátítanak el, hogyan tudják megnyugtatni magukat, milyen gyakorlatok segíthetnek nekik.

Nem vagy egyedül, és ez az a téma ami valóban minden egyes embert érint!

Mi az első lépés?

Első lépésként biztosan az segíthet neki a leginkább, ha Te is megtalálod a számodra megfelelő technikákat, mellyel példát mutathatsz, hiszen a gyerekek, mint a szivacsok, mindent magukba tudnak szívni. De minden embernek, legyen felnőtt vagy gyerek, meg kell találnia a saját, hozzá leginkább illő megoldásokat. És talán lehet, hogy a különböző helyzetek különböző megoldásokat kívánnak. A csemetédnek túl kevés információja van a világról Hozzád képest, Rád számít, hogy megismerhesse az élet velejáróit. Gondold át kérlek, hogy Te milyen gyakorlatokat használsz, és azok valóban segítenek-e Neked? Ha pedig úgy érzed, hogy a repertoárod nem elég széles, akkor tudod, hogy hol kell segítséget kérned. És nagyon lényeges, hogy sokféle technikát ismerj, hogy a csemetéd tudjon válogatni!

Miért szeretnélek ösztönözni arra, hogy foglalkozz a témával?

Többek között azért, mert:

  • A stressz gyengítheti az immunrendszert
  • Most alapozod meg az életét, az életre készíted (nem túlóvni kell, mint egy hímes tojást, csak támogatni)
  • A lelki egyensúly a gyerekeknél is ugyanúgy fontos
  • Ha ezen a téren is segíted őt, akkor érezni fogja, hogy törődsz vele, és fontos Neked, hogy mi történik vele nehéz helyzetekben is
  • Ezáltal könnyebben megbízik Benned, és így valószínűbb, hogy az életében fellépő küzdelmeket is megosztja Veled most és később is, ez pedig az egyik legnagyobb kincs szülő-gyerek között

Mit érezhet a csemetéd nehéz helyzetekben?

A csemetéd azt érezheti, hogy valami elszomorítja, szorongatja őt, de nem tudja pontosan, hogy mi a baja, csak azt érzi, hogy valami nem jó, valami feszíti, nyomja a lelkét. Ő még sokkal nehezebben tudja szavakkal kifejezni, hogy mi a baja. Ezért azt érdemes megfigyelni, hogy milyen helyzetek váltanak ki az esetében stressz-reakciót.

Lássuk, hogy milyen helyzetekről beszélünk!

  • Családi struktúra megváltozása (testvér születése, válás)
  • Konfliktusok a családban
  • Költözés, iskolaváltás, új közösség
  • A digitális világgal kapcsolatos rossz szokások
  • Betegség
  • Baleset, haláleset
  • Túlterheltség, fáradtság
  • Túl sok elvárás
  • Baráti nehézségek
  • Tanulással kapcsolatos problémák
  • Túl kevés/ vagy túl sok inger

Ugye Te is látod, hogy nem minden esetben tud a gyermeked elkerülést alkalmazni, hanem sok esetben alkalmazkodni kell, és megoldásokat találni a kialakult helyzetekre. A stressz átélése különböző mértékeket ölthet, de nem szerencsés megvárni a kimerülés szakaszát.  Ha már kezdetben el tudod csípni, és segíteni tudod gyermekedet, azzal rendkívül sokat adsz neki. És előfordulhat, hogy Te szülőként, a családi rendszeren belül nehezen tudsz ránézni arra, hogy gyermekedet mi terheli meg. Ezzel nem vagy egyedül! Egy külső szemlélő néha könnyebben észre tudja venni azt a pontot, amely a probléma forrása. És ami még nagyon jó hír, hogy már elég sok gyakorlatot, technikát ismerünk, amelyet a különböző korosztályokra szabva alkalmazunk, tanítunk!

Hogyan ismerheted fel szülőként? Mutatom a jeleket!

  • Bezárkózás
  • Nyugtalanság
  • Fej- és hasfájás
  • Kedvetlenség
  • Hirtelen megváltozott viselkedés
  • Túl sok kütyühasználat
  • Túl sok evés
  • Egyéb testi tünetek

Melyek az alapvető tevékenységek gyerekeknél, amelyek oldják a stresszt?

  • Mozgás (de nem mindegy, hogy mennyit és milyen minőségben mozog)
  • Szabad játék
  • Pihenés, megfelelő mennyiségű alvás
  • Relaxáció, légzésgyakorlatok (gyerekekre szabva)
  • Mese (mondott, olvasott)
  • Egyéb: egészséges életmód (megfelelő táplálkozás, elegendő vitamin-, ásványi anyag-, és nyomelembevitel, melyek összességében feltöltik a szervezetet)

Mit tehetsz még?

  • Találj egyedi megoldásokat! Minden gyerek más. Van olyan gyerek, akinél a katicabogár kergetése fog beválni, van, akinek nagyon sok pihenés kell vagy csak az, hogy úgy nézzen ki a fejéből, és van akinek egy-egy kedvenc légzésgyakorlat segít, esetleg a sarazás.
  • Kérj segítséget pszichológustól!
  • Emlékeztesd őt a megtanult technikákra!

Mit ne használj stresszkezelés céljából?

  • Túlzott mértékű édesség (a gyerekek sokszor érzik a táplálkozás tekintetében, hogy mire van a szervezetüknek szükségük, de ez alól kivétel a cukor)
  • Túl sok digitális üzemmód, számítógépes játék, tablet, nézett mese
  • Bármit, ami nem az életkorának megfelelő

Összefoglalva tehát:

A Te felelősséged, hogy biztosítsd a gyermekednek azt, hogy már kezdetben milyen stratégiákat tud előhúzni a zsebéből, és ez az egész életére hatással lesz.

2 opció jöhet szóba:

  1. A gyereked nem fog tudni megküzdeni a nehéz élethelyzetekkel, mindig szélsőségekbe merül: túlzottan elkerül vagy nem fog tudni alkalmazkodni, és deviáns viselkedést választ.
  2. A gyereked meg fog tudni küzdeni a nehéz élethelyzetekkel, mert lesz elég stratégiája, eszköze, és amivel pedig nem boldogul, abban segítséget fog kérni, mert megbízik Benned.

A stesszkezelés elengedhetetlen része, hogy  a gyermeked ismerje fel az érzéseit, és a negatív érzéseket ne nyomja el, hanem fogadja el, majd kezdjen velük valamit. Nem kell mindig mosolyogni, de nem kell mindig szomorkodni sem. Van amikor alkalmazkodni kell, és van amikor a legjobb megoldás az elkerülés.  A legtöbbször pedig a problémamegoldás különböző lehetőségeit kell sorba venni. Ami még fonos, hogy legyen több opciója, legyen széles a repertoár, hogy választhasson, döntést hozhasson, hogy aktuálisan mit húz ki a zsebéből. Meg kell figyelni, hogy mi az a stressz szint, amivel meg tud birkózni, és mikor van már segítségre szüksége.

A stressz nem valamiféle misztikum! A felgyorsult világ velejárója, mert elfelejtettük, hogy hogyan is kell lelassulnunk!