Mikor kerülhet erre sor intézményváltásra?
Intézményen kívüli tényezők miatt:
-
Az intézmény bezár:
Ebben az esetben sajnos nekünk, mint szülőnek nem sok ráhatásunk van arra, hogy az intézményváltás megtörténik vagy nem. Ebben az esetben legfőbb feladatunk, hogy a gyermeket támogassuk abban, hogy a váltás minél gördülékenyebben mehessen végbe.
-
Ha új helyre költözik a család/ vagy egy része:
-
Intézményváltás akkor is bekövetkezhet, ha a család vagy egy része valamilyen okból költözni kényszerül. Ha a költözés örömteli, vart esemény, akkor könnyebb dolgunk van. Ebben az esetben gyermekünk új reményekkel vág bele az úton következő új kalandba. Figyeljünk rá, hogy megfelelőképp tudjon elbúcsúzni a számára fontos személyektől. Támogassuk a tervezgetéseit, amik arra vonatkoznak, hogy előző intézménye fontos személyeivel hogy tart majd kapcsolatot a későbbiekben.
-
Nehezebb dolgunk akkor van, ha gyermek számára a váltás nem kívánt helyzet. Ekkor fontos, hogy különös figyelmet fordítsunk arra, hogy pozitív jövőképet alakítsunk ki benne, várakozást, reményeket az új hely megismerésével kapcsolatban.
-
Ha az intézményváltásra azért kerül sor, mert a szülők válás mellett döntenek és a gyermek emiatt elhagyja az eddig megszokott környezetét (akár lakóhelyét, akár intézményét és barátait), kiemelten lényeges, hogy figyeljünk arra, biztonságban érezhesse magát az új helyzetben. Beszélgessünk vele minél többet és részletesebben az új életéről, annak helyéről, szereplőiről, működéséről. Engedjünk teret a kérdéseinek, és válaszoljunk neki a tőlünk telhető legnagyobb empatikus őszinteséggel.
Intézményi tényezők miatt:
-
A szülőnek nem tetszik az oktatás minősége
Előfordul, hogy a szülők intézmény választáskor más reményekkel küldik gyermeküket óvodába vagy iskolába, középiskolába, mint amivel később a mindennapokban szembesülnek. Amennyiben szélsőségesen erősnek vagy gyengének ítélik meg gyermekük számára az intézmény nyújtotta oktatás minőségét, előfordul, hogy azt a döntést hozzák, hogy gyermekük számára megfelelőbb intézményt keresnek. Ahogyan a fentiekben is, ebben az esetben is figyelnünk kell arra, hogy gyermekünk felé hogyan és mit kommunikálunk. Tartsuk szem előtt, és mindenképp közvetítsük feléjük, hogy a váltás az ő boldogságuk, kiegyensúlyozott életük szolgálatában történik.
-
A gyermek valamilyen okból nem tud beilleszkedni:
Amennyiben azt látjuk, hogy más helyzetben könnyedén beilleszkedő, könnyen kapcsolatot teremtő gyermekünket a társai valamiért nem fogadják el, esetleg alul vagy felül teljesít, érdemes először pedagógus, illetve az intézmény kirendelt pszichológusának segítségét kérni abban, hogy a gyermek megtalálja magát a közösségben. Amennyiben minden próbálkozásunk kudarcba fullad, azt tapasztaljuk, hogy a gyermeket közössége peremre szorítja vagy akár ki is löki, az intézményváltás indokolt lehet. Ebben az esetben gyermekünk önértékelése vélhetően erősen sérül, érdemes szakember segítségét kérni a helyreállításban.
-
Feloldhatatlan konfliktus vagy össze nem illés alakul ki a gyermek és pedagógusa között
Megeshet, hogy valamilyen okból személyes konfliktus vagy csak össze nem illés alakul ki a gyermek és pedagógusa között. Mivel a gyermek a napja jelentős részét tölti a pedagógussal-akit támaszának kellene tekintenie, így jogosan kell mérlegelnünk szülőként, hogy gyermekünk mentális egészségét szolgálhatja-e az intézményváltás. Amennyiben a gyermek is beszámol arról, hogy nyilvános megszégyenítést, negatív megkülönböztetést él meg, érdemes felkeresnünk a pedagógust és tisztáznunk vele a helyzetet. Fontos, hogy szülőként próbáljunk konstruktívan állni a kialakult helyzethez. Amennyiben az egyeztetés nem jól alakul vagy ezt követően lényegi változást nem tapasztalunk (esetleg kimondottan romlik gyermekünk lelki egészsége), érdemes olyan intézményt keresnünk gyermekünknek, ahol a későbbiekben biztonságban és szeretve érzi magát.
-
A gyermek olyan helyzetbe kerül, amikor a saját szorongása eluralkodik rajta
Amennyiben gyermekünknél a beszokási időszak hosszan elnyúlik, vagy megszűnni nem akaró nehézséget jelent annak ellenére, hogy nincs konfliktus helyzete az intézményben, a közösség befogadta, de ő mégis szinte szüntelenül levert bánatos vagy testi tüneteket is produkál (fejfájás, hasfájás, hányinger, rossz közérzet), az intézményváltásról való döntés előtt mindenképp keressünk fel gyermek pszichológust! Ilyen esetben vélhetően gyermek szorongásának forrása nem maga az intézmény, így váltással valószínűleg nem érhetjük el a kívánt életminőség javulást gyermekünk életében!
-
Ha a gyermek zaklatás áldozatává válik
Az UNESCO felmérései szerint minden harmadik diákot zaklatnak társai verbálisan vagy tettlegesen.
Az iskolai erőszaknak jelentős hatása van a mentális egészségre, az iskolai eredményekre és általában az életminőségre. Az áldozatok gyakran kívülállónak érzik magukat, gyakrabban maradnak ki az iskolából és a középiskola végeztével gyakrabban lépnek ki az oktatási rendszerből.
Most nézzük, mit tehetünk szülőként gyermekünkért:
-
Beszélgessünk a gyermekünkkel arról, mit jelent a barátság és mit a zaklatás. – Gyakran a zaklatót barátnak gondolják sajnos az áldozatok…
-
Beszéljük meg, mi fér bele egy normális vitába és mi feszíti túl a határokat!
-
Figyeljük az online felületeit is!
-
Lépjünk, ha kell: helyzethez mérten higgadtan, tényekre támaszkodva jelezzük az iskola felé a kialakult helyzetet. Biztosítsunk gyermek számára érzelmileg biztos, támogató hátteret! Támogassuk abban, hogy felszerelkezhessen a megfelelő önvédelmi technikákkal, segítsük önértékelése növekedését (kérj segítséget szakembertől)!
-Az iskola szakember bevonásával, megfelelő csoportfoglalkozások segítségével kísérletet tehet a helyzet feloldására. Ez a gyerekek motivációjától függően lehet sikeres vagy sikertelen is sajnos.
DE HA ÚGY LÁTOD A HELYZET TARTÓSAN FENNÁLL ÉS NINCS ELŐREMOZDULÁS, KERESSÜNK A GYERMEK SZÁMÁRA ÚJ INTÉZMÉNYT!
+1 Indok az intézményváltásra:
Előfordulhatnak olyan események gyermekünk életében, amik traumaként hatnak rá- főleg, ha valamilyen szélsőséges formában zaklatás áldozatává vált. Ebben az esetben a gyermek számára mindenféle különösebb esemény vagy zaklatás nélkül MAGA A ZAKLATÁS HELYSZÍNE IS ERŐS, NEHEZEN FELÜLÍRHATÓ SZORONGÁST VÁLT KI! Ha ezt tapasztaljuk, gondolkodjunk el intézményváltáson.
Hogyan beszéljünk arról gyermekünkkel, hogy intézményváltásra kerül sor?
A fentiekben már leírtam néhány kiemelkedő tételt, itt most egy általános séma fog következni- ami mindenképp korosztályhoz és élethelyzethez igazítandó!
-
Beszéljük meg gyermekünkkel az iskolaváltás okát. Mi volt rendben az intézményben/mi volt jó/ kevésbé jó és mi az, ami miatt a váltás miatt döntöttünk.
-
Tervezzünk: Mit várunk a következő helytől? Mire számítunk? Milyen elképzeléseink és reményeink vannak? -Teremtsük meg azt a gondolat és érzelemvilágot az új intézmény körül, ami gyermekünk számára megkönnyíti a váltást.
-
Búcsúzzunk el az előző helytől: személyesen vagy gondolatban. Ha negatív emlékekkel terhelt a helyzet, teremtsünk gyermekünknek és magunknak is lehetőséget arra, hogy a felgyűlt kellemetlen, szorongató érzéstől megszabaduljon: megfelelő körülmények között hagyjuk, hogy kifejezhesse indulatait.
-
Tervezzük meg, hogy hogyan és miképp fogunk kapcsolatot tartani azokkal a kedves személyekkel, akikre szeretettel gondolunk a továbbiakban is.
-
Ismerkedjünk az új hellyel, csakúgy, mint amikor a gyermek első óvodáját, iskoláját, középiskoláját mutatjuk be neki. Nézzünk fényképeket az intézményről, tanárairól, ha tehetjük tegyünk sétát az intézmény körül vagy az intézményben is…
-
DE amivel a legtöbbet segíthetünk gyermekünknek végig a folyamat során, ha biztosítjuk számára azt a biztonságot, támogatást és szeretetben megtartó légkört, amiben felteheti a kérdéseit- és amiben a kérdéseire a lehetőségeinkhez mérten pontos és empatikus választ kap.